Home | News | Øk salget i fysiske butikker med online markedsføring

Tilbake til vegg

DIGTIAL MARKETING

  • Posted on 1 February 2017

Øk salget i fysiske butikker med online markedsføring

De fysiske butikkene merker stadig tøffere konkurranse fra netthandelen. Tidligere i år la for eksempel Fona, en større elektronikkjede i Danmark, ned virksomheten på grunn av press fra netthandelen og dette er en økende trend i hele Norden.  Men de fysiske butikkene og butikkjedene har et bedre kort på hånden, enn de selv tror.

Av Christian Kongsted – Senior Online Consultant, NetBooster Nordic 

I mange år har online markedsføring og salg i fysiske butikker vært to adskilte verdener, men nå er de i ferd med å bli bundet sammen ved hjelp av mobilen. Forbrukerne bruker i stadig høyere grad mobilen som en del av sin research fram mot et kjøp.

Til tross for at netthandelen har vokst kraftig de siste årene, foregår 80 prosent av handelen fortsatt i fysiske butikker. Som innehaver av en butikk eller en butikkjede, har man store fordeler sammenlignet med rene nettbutikker. Dette understøttes av noen helt nye annonseringsmuligheter fra Facebook og Google.

En av utfordringene for butikkene har vært å måle effekten av å ha en annonse i en lokal avis. På samme måte har det vært vanskelig å finne ut av hvor mye salg en Facebook-annonse ga i den fysiske butikken. Både Google og Facebook har imidlertid nettopp lansert en rekke nye annonseformater, som kan endre på dette bildet. I løpet av de siste månedene, har de to store internettgigantene lansert såkalte «Store visits»-annonser, hvor virksomheter kan annonsere lokalt omkring deres butikker, for eksempel i en radius på 2 km. Med dette kan de, med en meget høy treffsikkerhet måle hvor mange av brukerne som rent faktisk ender med å komme inn i en butikk basert på mobil-aktivitet.

Vil du vite mer om hvordan du kan benytte de nye annonseringsformene fra Facebook og Google?

Ta gjerne kontakt med oss.

 

personalised-marketing-2 

Målingen av besøk i butikkene er basert på informasjon fra brukere, som har slått på sin lokaliseringstjeneste på smarttelefonen. Dette gir annonsører mulighet for, med meget høy treffsikkerhet, å kunne vurdere om de som ser en annonse faktisk besøker en butikk i etterkant.

 

Likegyldig om man har en enkelt butikk eller hundrevis av butikker, er det avgjørende at man er i stand til å trekke kunder til butikk. De nye annonsemulighetene åpner for å vise hvilken butikk som er nærmest for brukeren. Man kan også benytte telefonens kartfunksjoner, slik at det er raskt å finne den butikken som er nærmest. Det har nå blitt mulig for butikkjeder å lage dynamiske, lokale annonser for hver eneste butikk. På Facebook er veiviseren til butikken bygget inn i annonsen, og de potensielle kundene kan se adresse, åpningstider, webside og et estimat på hvor lang tid det vil ta å gå til butikken.

I en test nådde den franske varehuskjeden E.Leclerc ut til 1,5 millioner mennesker innenfor en radius på 10 km. Testen viste at 12 prosent av de som klikket på en annonse i etterkant, besøkte et av varehusene i løpet av de neste sju dagene. Som annonsør har man enda en mulighet for å følge sporet helt fram til selve salget i butikken. Facebook gir mulighet for at man kan koble sine salgsdata tilbake til annonsene og lærer mer om de besøkende ved å se deres demografiske data.

Utfordringen er naturligvis å kjøre kampanjene på en slik måte at brukerne ikke føler at privatlivets fred overskrides. Teknologien er basert på besøkende som har gitt lov til at plasseringen av deres smarttelefon gis videre til Google eller Facebook. Og på denne måten kan man måle hvor og når brukerne setter sine føtter inn i butikken. De faktiske besøkene i butikk blir aldri sporet tilbake til brukeren som individ.  Dataene er aggregerte anonymiserte tall. Ønsker ikke brukeren at Google, Facebook eller andre kjenner deres plassering, så kan de endre innstillingene, slik at informasjonen ikke blir gitt videre. Men likegyldig om man gjør dette eller ei, så vil verken Google eller Facebook dele informasjonen om individuelle besøk i butikk. På denne måten unngår man den negative effekten av at den fysiske plassering måles.

De fysiske butikkene har nå fått et motsvar til internettbutikkene. Mens man de seneste årene har sett at mange nettbutikker oppretter fysiske butikker, så er det nå de fysiske butikkenes tur til å svare tilbake og i høyere grad satse på markedsføring på nettet.

 



 >> Did you know NetBooster Denmark is a National Champion at the European Business Awards? <<

We are now moving on to the next round: ‘National Public Champion’ and the public voting is now on. Please, watch the video and vote for us now!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Posted by NetBooster (Group)