Home | News | This year It’s Personal

Tilbake til vegg

DIGITAL MARKETING @nb

  • Posted on 30 January 2017

This year It’s Personal

Personalisert markedsføring vinner fram overalt på nettet. Vi beveger oss inn i en tidsalder, hvor reklamen vil være så relevant, at den ikke lengre oppfattes som sjenerende, men derimot som en service for brukeren.

Av Christian Kongsted, Senior Online Consultant

Har du undret deg over, hvorfor du på nettet blir forfulgt av bannere for et par sko du allerede har kjøpt?  Eller hvorfor ditt treningssenter sender deg tilbud om Zumba i Bergen, når du bor i Oslo?

I så fall er du en av dem, som sannsynligvis vil føle deg bedre tilpass med den reklame verden vi vil se om 3-4 år. Mange mennesker oppfatter fortsatt reklame som sjenerende og irriterende, men dette bildet vil sannsynligvis endre seg noe i løpet av de kommende år. Store virksomheter samler data om oss som aldri før, og vi befinner oss kun i begynnelsen av en periode, hvor reklame vil bli fullstendig personalisert og langt mer relevant enn hva vi har sett før. Vi er på vei mot en tid hvor grensen mellom annonser og nyttige tjenester nærmest vil bli visket helt ut.

Verdens mest populære sosiale nettverk og apps som Facebook, YouTube og Instagram har fått suksess, fordi de tilbyr tjenester som er helt personalisert. Man bestemmer selv hva man vil se på Facebook, og man kan optimalisere sin egen nyhetsfeed, dette er helt unikt. Søk på Google er også personalisert, slik at våre søkeresultater passer til de preferansene som søkemotoren beregner at vi har. På samme måte opplever vi nå at annonser på nettet i høyere grad er i ferd med å bli personalisert, helt ned til den enkelte bruker. Systemene fungerer langt fra perfekt enda, men vi har allerede langt mer relevante annonser i dag, enn dem vi så for fem år siden. 

Denne utviklingen kommer til å fortsette.

En av Googles stiftere, Larry Page, ble nylig spurt om hvorvidt han oppfattet ad-blockers – altså programmer som blokkerer annonser – som et problem. Til det svarte han at det ikke er ad-blockers som er problemet, men derimot dårlige annonser. Det dreier seg ifølge Page om å skape annonser, som forbrukerne ikke har lyst til å velge bort. 

År 2016: Et statisk Internett

Mens store virksomheter som Google og Facebook har innsett verdien i å benytte brukernes data på en ny og konstruktiv måte ved å blant annet tilby personaliserte tjenester, så er 99,9 prosent av alle andre nettsider ikke personalisert. Det vanligste er at den samme versjonen av nettsiden vises til alle brukere – likegyldig om man er mann eller kvinne, ung eller gammel, bor i nord eller sør, eller om man har besøkt nettside tidligere og eventuelt kjøpt noe.

Dette kommer til å endre seg i løpet av de neste fem årene.

En nettside-eier har typisk masse opplysninger om brukerne. Det kan for eksempel være informasjon om hvilke sider brukeren besøkte sist gang. La oss si at en bruker tidligere har vært inne for å se på et kjøkken på Ikeas nettside. Så må man anta at det er innen kategori kjøkken brukeren har sin interesse, og derfor er det ingen grunn til å vise forsiden av Ikeas nettside som fronter billig sengetøy, neste gang vedkommende er på besøk. Neste gang kunne forsiden vært personalisert, slik at den viste kunden mer relevant informasjon innen kategori kjøkken.

Er det snakk om en nettbutikk, kan man se om kunden har handlet der tidligere. I så fall vet man kanskje noe om hva kunden har kjøpt, alder, kjønn og geografisk plassering?  Alt dette kan brukes til å sette sammen en mer relevant forside for brukeren. 

Nettsiden innleder en samtale med brukerne

Mange virksomheter vil i fremtiden bruke nettsiden til å ha en samtale med brukeren. Man kan for eksempel forestille seg et sjokolade- og konfekt firma, som bruker nettsiden til å kommunisere med kundene sine. Hver gang man besøker siden får man et spørsmål, som man kan fritt velge om man vil besvare. Eksempelvis kan man spørre om man foretrekker hvit eller mørk sjokolade. Svarer man på spørsmålet, blir opplysningene gjemt – naturligvis med brukerens tillatelse– og neste gang man går inn på nettsidene får man et nytt spørsmål, som kan gi nettsidens eiere et bedre bilde av hvem brukeren er. Disse opplysningene kan brukes til å tilpasse videre kommunikasjon, både på nettsiden og i kunde e-post. Dette sikrer en langt mer relevant og tilpasset kommunikasjon, som i siste ende fører til høyere brukertilfredshet og til økt salg for virksomheten.

Vi beveger oss fra et paradigme, hvor brukerne er et publikum, til en situasjon hvor de i høyere grad er samtalepartner i en dialog som går ut på å styrke og forbedre relasjonen mellom brukeren og virksomheten. Dersom det blir gjort riktig, vil dette resultere i at salget og reklamen ikke oppfattes som sjenerende, men tvert imot meget velkommen. 

Vil du vite, hva personalisert markedsføring betyr for din virksomhet, og hvordan du kan dra nytte av dette? Ta gjerne kontakt med oss ved dit lokale NetBooster Agency eller Epost: oslo@netbooster.com.

 

 google-search-screenshot

Google search screenshot about the author. Google is gathering information about us and you can check it out in Google, under “Ads Preferences” link.

 


  >> Did you know NetBooster Denmark is a National Champion at the European Business Awards? We are now moving on to the next round: ‘National Public Champion’ and public voting is now on. Please, watch the video and vote for us now! <<

 

Posted by NetBooster (Group)